Wypadek na Ruczaju w Krakowie: tramwaj potrącił rowerzystkę – kolejna ofiara reliktu transportu

W dniu dzisiejszym doszło na Ruczaju do wypadku. Tramwaj potrącił kobietę jadącą na rowerze. Czyja była to wina? Na razie nic oficjalnie nie wiadomo. Z pewnością jednak jedną z przyczyn wypadku jest sam fakt poruszania się tramwajów w Krakowie. Dlaczego?

Tramwaj – śmiertelne niebezpieczeństwo w mieście

Tramwaje to pojazdy poruszające się w ruchu drogowym praktycznie bez hamulców!

Maksymalne opóźnienie (czyli przyśpieszenie o wartości ujemnej) jakie jest w stanie uzyskać hamujący gwałtownie tramwaj wynosi 3 m/s2. Dla porównania w przypadku autobusu czy samochodu ciężarowego wynosi ono 6 m/s2. W samochodzie osobowym nawet 10 m/s2.

Oznacza to, że tramwaj zatrzyma się z tej samej prędkości na dwukrotnie dłuższym odcinku niż autobus. Problemem podczas wypadków z udziałem tramwaju jest również jego duża masa. Masa typowego tramwaju to 60 ton (przyp. red. oczywiście masa nie ma żadnego związku z drogą hamowania!). Z powyższego wynika, że tramwaj jadący ulicą prowadzony przez trzeźwego motorniczego stanowi podobne zagrożenie na drodze jak ciągnik siodłowy z naczepą (błędnie zwany TIR-em) prowadzony przez pijanego kierowcę.

Dwuosiowy autobus w którym działałyby hamulce tylko na przedniej osi wyhamuje od danej prędkości szybciej niż trwaj. Mimo to taki autobus nie zostanie dopuszczony do ruchu a tramwaj tak.

Tramwaje to jedna z głównych przyczyn korków w Krakowie

Tramwaje to prawdziwy relikt przeszłości. Tramwaje są jedną z głównych przyczyn korków w Krakowie. Dlaczego? Wydzielone przez nie torowiska są możliwe do zajęcia tylko przez nie same. Przez większość czasu, gdy samochody stoją w korku torowisko jest puste. Gdyby zamiast torowiska wybudowano dodatkowy pas ruchu, korki zostałyby zmniejszone. Zamiast tramwaju można by uruchomić linię autobusową (ale nie wydzielonym pasem!) i wtedy ta część drogi byłaby wykorzystywana nie tylko wtedy kiedy jedzie jeden pojazd komunikacji zbiorczej raz na kilka minut.

 

One Response to Wypadek na Ruczaju w Krakowie: tramwaj potrącił rowerzystkę – kolejna ofiara reliktu transportu

  1. Związki zawodowe tramwajarzy pewnie się cieszą ze skóry rowerzystki. Swoją drogą w MPK Kraków zarobki są nie złe. Średnia płaca wynosi nieco ponad 4700 zł brutto. A chcieli nie dawno 700 zł podwyżki. 5400 zł brutto to już poziom płacy w krakowskim korpo w którym atmosfera pracy nijak ma się do kierowania autobusem czy tramwajem…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *